top of page

Psychologie hubnutí

Za neochotou začít hubnout často stojí strach ze selhání.


Jedna z mých klientek udělala pokrok ve zvládání úzkostí a nekontrolovaných výbuchů emocí. Pomalu začala budovat svou sebejistotu v komunikačních situacích, ať už v rodině nebo v zaměstnání. Má výraznou nadváhu a mě bylo jasné, že dříve nebo později budeme muset zamířit na tuto oblast. Využil jsem na jednom sezení příležitosti a téma otevřel. Její odpověď mě vedla k následujícímu textu a inspirovala mě k dalším článkům na toto téma. Řekla mi, „Hubnutí je velká věc a já se bojím, že kdybych selhala, byl by se mnou konec.“

Psychické důvody obezity jsou poměrně dobře zmapované:

  1. Nevědomé automatické jedení – nejrůznější „uzobávání“ a pojídání dobrot u jiných aktivit odvádějících pozornost.

  2. Impulsivní nekontrolované jedení ve spěchu – často je spojené s vysokým pracovním vytížením a dynamickým chaotickým stylem práce.

  3. Emoční jedení – jídlo funguje jako prostředek ke zklidnění emocí (úzkost, vztek, smutek) nebo se jídlem odměňujeme a děláme si „pohodu“.

  4. Chybné návyky a neochota ke změně – chybné návyky z rodiny nebo sociálního okolí jsou obhajovány jako správné „Pořádný jídlo je kus masa s omáčkou a knedlíkem!“

Logicky se zdá, že pokud se podaří přejít k vědomému jedení a úpravě jídelníčku je vy

hráno a váha může jít přirozeně dolů. Bohužel to platí jen u prvního důvodu, tedy u nevědomého uzobávání. Zbývající důvody vyžadují mnohem větší psychologickou práci. Je totiž potřeba nejprve zpracovat psychickou stránku věci, než se pustíme do samotného jídelníčku.

Tím se dostáváme k výroku mé klientky. V jejím případě jde o kombinaci emočního a impulsivního jedení. Co je tedy mým úkolem, než se ona sama pustí do úpravy jídelníčku a návyků?

  • Za prvé musíme společně natolik posílit její sebevědomí, aby ustála případné neúspěchy na své cestě ke zdraví.

Strach ze selhání (často už i dřívější zkušenost neúspěšného hubnutí) může být součástí mnoha příběhů boje s nadváhou. Přitom pokud jde o emoční jedení nebude fungovat jednoduché rozhodnutí a pevná vůle.

  • Za druhé musíme popracovat na jejím životním stylu, a přijít na to, proč je tak důležité mít extrémní pracovní nasazení.

Hektický a chaotický způsob práce a života může mít vícero důvodů, od přehnané snahy uspět až po workoholismus. Teprve jeho uspořádání umožní vytvořit podmínky pro úspěšnou změnu stravování.


U mnoha klientů by při snaze o změnu měla být prvním krokem psychologická práce. Psychologická příprava vám pomůže odstranit překážky pro úspěšný přechod na zdravý životní styl.



36 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Commentaires


bottom of page